Tips og tricks

Service på DIRAVI styretøjet.

Hvis i finder en halv dags tid i garagen, så er her en opfordring til at få renset centrifugalregulatoren til styretøjet (sidder for enden af gearkassen) Jeg har på det seneste oplevet at styretøjet ikke ¨selvcentrerer¨ som det skal -dog kun periodisk.

Knækket bøsning

borestander

Nu forholder det sig således, at vores styring er fartafhængig, dvs. jo højere fart, des tungere bliver styretøjet. Alt dette bestemmes af centrifugalregulatorens som leverer trykket. Som i kan se på billederne, så ender all snavset fra gearolien ude i den ende hvor centrifugen sidder, det skal renses.







Dernæst afmonteres stål ringen som omslutter gummimembranen, brug en bred skruetrækker og vip den forsigtig op. Skidt fra LHM-væsken danner en prop, så dashpotten ikke har den optimale funktion.

highspeed bor
Heli Coil

Efter denne operation er fars SM på toppen igen -kan faktisk fornemme en bedre returnering af rattet.
Lars


Et par ord om min erfaring med knækket bøsning.

Efter mere end fyrre års tjeneste hænder det jo man bliver lidt træt og knækker. Sker det for en af de bøsninger, der holder boltene til topstykket på vore biler, må der gøres noget. Normalt ville man svejse en lille møtrik på hvad der nu er tilbage, men det kan være meget besværligt pga. placeringen og den kendsgerning at bøsningen er hærdet stål fastgjort ab fabrik med loctite.
Efter flere forsøg med alm. CO2 svejser uden held, prøvede jeg med en elektrode til rustfri stål og en elektrode svejser. Her var der lidt mere "bid", men ikke nok. Det får mig egentlig til at tro, at en Tig svejser og rustfri tråd måske kan give tilstrækkelig styrke i svejsningen. Men da jeg ikke har en sådan valgte jeg at bore bøsningen ud.

Knækket bøsning

borestander

Med motoren stadig i bilen er der ikke plads til borestander, så for at få den rigtige vinkel og centrering af boret lavede jeg en borelære af en 5 mm plade. På pladen kan man ved hjælp af en toppakning opmærke centreringen af hullerne til boltene. Den hvor bøsningen er knækket påsvejses en lille rundstok svarende til bøsningen. Herefter kan man på en borestander bore hullerne op. Rundstok hullet med et 3 mm bor og de øvrige op til 12,5mm. Pladen boltes på motrblokken og man har nu en borelære, der styrer boret rimeligt præcist.



Da bøsningen er hærdet stål kan man ikke anvende alm. highspeed bor, men må bruge en bedre kvalitet. Bor med 5 til 8 % cobolt i legeringen kan gøre jobbet. Der bores uden bore- og skæreolie, lave omdrejninger og rimeligt tryk. Hullets dybde er cirka 36 mm, men man kan mærke når man bryder igennem den gamle bøsning. Når det første 3 mm bor er igennem, begynder man forfra med stadig større bor indtil det sidste bor. Mellem hvert bor skift tjekker man center afstanden til de andre bolte, også i boltens fulde højde. Skulle den være lidt forkert kan en roterende metal fil i god kvalitet rette op på problemet.

highspeed bor
Heli Coil

Når hullet er boret drejes der gevind her i. Vælger man "Heli coil" findes på Ebay pakkeløsning med den rigtige gevindtap, montageværktøj og gevindtråd i rigtig længde.
For at sikre mod udskruening skal både gevindtråd og den nye bøsning sikres med en stærk Loctite eller lignende. Pga. udsivende Loctite monteres bøsning umiddelbart efter gevindtråden.
Job done
Henning


Teknisk dokument: Befestigung der zylinderköpfe am Zylinderblock. 12. Juli 1971 Vis